Livets strider

Alla inlägg den 19 januari 2020

Av livetsstrider - 19 januari 2020 05:28










   

Även om denna är i orginal utförande och min är anpassad då jag inte klarar av att hålla upp kroppen när jag blir trött eller får för ont utan faller åt sidan så har man satt ditt. Dels ett par skydd vid smalbenen som skall hålla kvar benen på fotstöden. Sedan har man i väntan på den nya ryggstödet som kommer ha kanter som håller kroppen på plats höjt ena armstödet så att jag får mer stöd av det och inte faller ur. Jag har även bälte så klart som stöd så jag ej åker ur. Men man kommer även special tillverka en sitt dyna som både skall göra att jag slipper få ont i baken av att sitta men som också samtidigt stabiliserar sittandet och gör att jag får stöd i mitt sittande. Man har skjusterat nackstödet så de är lite mer åt vänster efter som de är åt de hållet jag faller. Troligen, jag hoppas att de även kommer byta ut nackstödet mot ett bredare och jag ser gärna att de även fick ha lite kanter så att huvudet får mer stöd. Men ja mycket är på gång men trots att de är mycket att fin skjustera är den ändå mitt bästa hjälpmedel då den är en av få saker som ger mig frihet och som samtidigt är så pass utformad efter mig att den ger minsta möjliga smärta

.  

Av livetsstrider - 19 januari 2020 03:56

 

Av livetsstrider - 19 januari 2020 03:45

     
Vad är skillnaden på PTSD och C-PTSD
 
 
Komplex PTSD (C-PTSD; Complex post-traumatic stress disorder) används för att beskriva människans erfarenhet av upprepade och/eller kroniska och långvariga traumatiska händelser. ... PTSD beskriver symptom som kan uppstå efter enstaka traumatiska händelser som rån, överfall, misshandel eller våldtäkt.
https://sv.wikipedia.org/sv.wikipedia.org › wiki › Komplex_traumatisering

Komplex traumatisering – Wikipedia


Tyvärr är det så att komplex ptsd inte finns som en egen diagnos trots att det finns forskning som visar på skillnader även om de självklart finns en del likheter oxå. 

Av livetsstrider - 19 januari 2020 02:25

     

Endometrios är en godartad sjukdom men som kan leda till livslånga symtom i form av t ex smärtor, energilöshet och svårigheter att bli gravid. Ungefär 60 % av endometriosdrabbade har symtom (se symtom), varav 20 % har mycket svåra symtom som kräver medicinsk och/eller kirurgisk behandling.

 

De vanligaste besvären är smärtor före och under menstruation. Smärtorna kan vara så svåra att man kräks, svimmar och är utslagen i flera dygn.

 

Här har vi samlat de vanligaste symtomen på endometrios

  • Kraftig smärta före och/eller under menstruation *
  • Smärta vid ägglossning eller andra tidpunkter mellan menstruationer *
  • Smärtor trots intag av receptfria värktabletter (till exempel alvedon, ipren, naproxen) *
  • Riklig och långdragen och/eller oregelbunden menstruation *
  • Smärtor när du kissar eller har avföring *
  • Djupa samlagssmärtor
  • Diarré eller förstoppning *
  • Energilöshet *
  • Värk i ljumskar och/eller korsryggen som strålar ut i benen *
  • Återkommande urininfektioner där antibiotika inte fungerar
  • Svårighet att bli gravid

Det är individuellt vilket eller vilka symtom man får vid endometrios, en del känner inte av sin endometrios alls. Man kan även ha andra symtom som inte är uppräknade här.

Endometriossymtom kommer ofta i skov och symtomen kan även förändras med tiden till exempel från att ha varat några dagar i månaden till flera månader i taget eller hela tiden.

Informationen ovan är hämtad från Endometriosföreningens hemsida.

 

Denna symbol markerar de symtom jag själv kämpar med.


För min egen del har jag mer eller mindre konstant endometrios smärta jag brukar ha 3-4 dagar i månaden då jag mår något bättre och de är de första dagarna efter menstrationen innan inflamationen satt igång i kroppen.


Endometrios är ju livmodersceller som sätter sig på andra platser i kroppen än just i livmodern. Som jag förstått det kan man få endometrios överallt i kroppen förutom i mjälten. Jag ska låta de vara osagt men i alla fall kan man få det i stora delar av kroppen. Och det som sker är ju alltså att man får som en " menstrationsblödning inne i kroppen" men efter som den är inne i kroppen kan den inte ta sig ut utan de blir en inflamation som kroppen måste ta hand om.

   

Av livetsstrider - 19 januari 2020 02:20

Kvinnor som lider av posttraumatisk stress har en fördubblad risk att drabbas av typ 2-diabetes.

Linda Nestor, Redaktör
 
Senast uppdaterad 21 september 2015
 

Posttraumatisk stress ökar risk för diabetesI en ny studie har man mätt sambandet mellan posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, och utvecklingen av typ 2-diabetes över tid.

I studien ingick 50 000 kvinnliga sjuksköterskor som följdes under 22 år.

Hos kvinnorna som hade PTSD-symptom såg forskarna en fördubblad risk att utveckla diabetes typ 2, jämfört med de kvinnor som inte hade några symptom och de kvinnor som inte utsatts för trauma.

Studien är publicerad i JAMA.

Av livetsstrider - 19 januari 2020 02:10

     

 

Symtom på PTSD och c-ptsd

  • Återupplever traumat i form av minnesbilder som tränger sig på och tar allt fokus (kan vara i vaket tillstånd eller i mardrömmar)
  • Undvikande beteende kring allt som påminner om traumat, detta kan leda till social isolering
  • Överdriven vaksamhet
  • Lättskrämd
  • Lättirriterad
  • Plötsliga vredesutbrott
  • Koncentrationssvårigheter
  • Sömnproblem
  • Minnesförlus

"Personer med komplex PTSD upplever symtom som är förknippade med PTSD: återupplevande av den traumatiska händelsen, undvikande av miljöer och känslointryck som riskerar att aktivera minnet och en allmän överspändhet. Ofta lider patienten av sömnsvårigheter. Andra vanliga symtom är aggressivitet, självskadebeteende och koncentrationssvårigheter.

Vid komplex PTSD finns vanligtvis en ensidig och genomgripande negativ självbild, stora relationssvårigheter och bristande känsloreglering. Detta kan uttryckas i dissociation och personlighetsförändringar, som kan vara lätta att förväxla med psykostillstånd och andra svåra psykiska diagnoser. Även somatiska symtom som smärta kan förekomma."

psykologiguiden.se


 

Av livetsstrider - 19 januari 2020 01:57

 

12 Maj är Fibromyaligi dagen 
På nått sätt känns det lite konstigt att den lila färgen och fjärilen är symbol för fibromyalgi och de är också min favorit färg och fjärilar ligger mig varmt om hjärtat så kan inte tänka mig en bättre symbol. Speciellt efter som fjärilarna lyfter och flyger bort mjukt o lätt på sina lätta vingar. En dröm som vi alla med fibromyalgi bär att vår sjukdom också skulle göra. Men tyvärr är den kronisk och det betyder att vi lever med smärta 24h dygnet året om. Någon sa att de är som att jobba dygnet runt utan rast eller paus och utan att få betalt för det.


   

Av livetsstrider - 19 januari 2020 01:24

 

 Att leva med fibromyalgi är inte lätt. Det är en sjukdom som inte syns utan på och tyvärr blir vi och våra symtom inte alltid tagna  på allvar. Många som hör ordet fibromyalgi tänker nog på någon äldre kvinna med öm hud och mycket värk. Men fibromyalgi drabbar inte bara äldre utna även barn. Och symtomen är så många fler än bara öm hud. På bilden ovan ser ni ett helt gäng med symtom uppräknade och jag kan tyvärr bocka av varje symtom på den bilden. Så som ni förstår är det inte bara en sak att brottas med de är en hel rad med svårigheter. Den ömma huden gör att jag i bland gråter mig igenom nått så simpelt som en vanlig dusch och de är inte för att jag ogillar dschar utan pga smärtan när vattendropparna träffar kroppen. Vissa dagar hugger de i hjärttrakten och man tror man håller på att få hjärtinfarkt och smärtan är så intensiv att hade jag inte vetat att de hör till sjukdommen hade jag ringt 112 men nu vet jag och vågar vänta ut o se om de ger med sig. Trötthete, koncentrations svårigheterna och att inte hitta ord är väldigt vanliga symtom för mig speciellt om jag blir känslosam eller överväldigad av intryck. Jag börjar också ofta stamma och när de blir så kommer skammen och det hjälper inte direkt utan gör snarare det hela ännu värre. Så om du möter mig och jag har svårt o prata o stammar mycket eller har svårt att hitta ord. Så om du vill hjälpa mig är det bästa du kan göra att stå tyst o vänta ut. Ser du att jag blir ledsen o frustrerad (för de blir jag) så säg bara att de är lugnt vi har tid. För tid och lugn är den bästa hjälpen. Om du i stället börjar gissa eller ställa fler frågor efter varan innan jag hunnit hitta ord o svara ja då förvärrar du det hela och sårar mig enormt.

 

Ovido - Quiz & Flashcards