Livets strider

Alla inlägg under februari 2018

Av livetsstrider - 22 februari 2018 18:54

I dag har jag alltså besökt biblioteket  nått som för de flesta är något de kan göra helt utan att tänka mer eller mindre men vad som för mig är en stor insatts.

Efter som jag har social fobi dvs jag klarar inte av att vara på platser där det är mycket annat folk, detta beror bla på att jag behandlats väldigt illa av personer som bor i samma stad och rädslan för att träffa dem gör att jag inte klarar av att röra mig ute utan ledsagning. Förutom det så har jag svårt o hålla koncentrationen då jag blir  väldigt trött av alla intryck. 

När man har ångest och social fobi blir det lätt att man isolerar sig och låser in sig men de leder ju bara till ökad ångest och mer isolering så jag försöker i stället hitta metoder som gör att jag vågar utmana min ångest och försöka vidga mina områden jag klarar att röra mig i.

En strategi som jag har är att jag har med mig en ledsagare som finns med som stöd.

Jag har hörlurar på mig för att minsa ner ljud och solglasögon för att minska ner ljuset på detta sätt minskar jag ner intrycken och där med även minskar stressen dem skapar och som i sin tur triggar ångesten.


Besöker på biblioteket gick bra även om de var en väldigt förvirrad personal som fick göra om flera gånger innan hen lyckats hjälpa mig att kopiera de papper jag önskade få hjälp att kopiera.

Av livetsstrider - 22 februari 2018 02:53

Det känns så svårt att veta hur jag skall börja denna bloggen. Men en liten presentation om min situation vore på sin plats. Jag är idag mer eller mindre rullstolsburen till följd av mina sjukdomar som är bland annat endometrios och fibromyalgi, jag har tänkt att jag skall göra egna trådar med inlägg om bla dessa sjukdommar som förklarar både vad det är och hur de tar sig uttryck. Förutom det rent fysiska lider jag även av minnen från trauman där i bland grov mobbing under många år vilket även de satt sina spår och påverkar min dag väldigt mycket.

När man lider av så mycket kroniska smärtor och så mycket psykiska stress moment så är de inte ovanligt att man även drabbas av ångest och panikångest som symtom och som i mitt fall social fobi. Vilket gör att varje dag blir en kamp för att inte inte ge efter för ångesten och hitta på nya sätt att hela tiden möta och utmana ångesten.


Nu är det dags att säga tack och god natt för i kväll för om några timmar är det tanken att jag just ska utmana min sociala fobi genom att besöka biblioteket. Hur de går och hur jag lyckas dvs vad jag har för strategier får jag dela med mig av i nästa inlägg tack för i kväll och kommentera gära om du  om du läst (Obs påhopp och kränkande kommentarer kommer inte godkännas).



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards